Privacy Policy for Private Customers
In accordance with data protection legislation, this privacy policy provides information on the processing of personal data of private customers by Lähilääkärit.
Updated 11.8.2025.
Controller
Suomen Lähilääkärit Oy (3514874-2)
Töölönkatu 7 A 4, 00100 Helsinki
For Lähilääkärit's medical center services, the controller for patient data and other personal data is Suomen Lähilääkärit Oy, its subsidiaries, and private practitioners operating in Lähilääkärit's facilities.
Contact Person for the Register
Sonia Singh
ph. 044 235 03 67
firstname.lastname@lahilaakarit.fi
Data Protection Officer
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja käsittelyperusteet
Henkilötietoja käsitellään seuraaviin tarkoituksiin ja seuraavilla perusteilla:
- Terveydenhuollon palveluiden tarjoamiseksi perustuen lakiin
- Ammattihenkilöiden toiminnan ja työnlaadun varmistamiseksi perustuen lakiin
- Viestintätarkoituksiin perustuen sopimukseen tai lakiin
- Markkinointi perustuen asiakkaan antamaan suostumukseen tai Lähilääkäreiden oikeutettuun etuun
- Oman toiminnan ja palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen, hallintaan, seurantaan ja raportointiin, laadun varmistamiseen sekä tietojohtamiseen perustuen lakiin tai Lähilääkäreiden oikeutettuun etuun
- Tutkimus- ja tilastointitarkoituksiin perustuen suostumukseen, lakiin, yleiseen etuun tai Lähilääkäreiden oikeutettuun etuun
- Asiakasyhteydenottojen, palautteiden, virallisten selvityspyyntöjen ja vaaratapahtumien käsittelyyn perustuen lakiin tai Lähilääkäreiden oikeutettuun etuun
- Kirjautuneelle asiakkaalle tarkoitettujen digitaalisten palveluiden tarjoamiseksi perustuen lakiin, asiakkaan ja Lähilääkäreiden väliseen sopimukseen tai asiakkaan antamaan suostumukseen
- Laskutusta, maksamista ja perintää varten perustuen lakiin tai asiakkaan ja Lähilääkäreiden väliseen sopimukseen
- Tietoteknisessä palvelussa (esim. verkkopalvelu) tai laitteessa ilmenneen virhetilanteen selvittämiseen ja korjaamiseen perustuen Lähilääkäreiden oikeutettuun etuun
- Käyttäjän verkkokäyttäytymisen ja digitaalisten palveluiden käytön seurantaan perustuen oikeutettuun etuun tai asiakkaan antamaan suostumukseen
- Lähilääkäreiden ja asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi sekä lakiin perustuvien ja viranomaismääräysten/ -ohjeiden mukaisten velvoitteiden hoitamiseksi, väärinkäytösten todentamiseen ja käytön valvontaan perustuen lakiin tai oikeutettuun etuun
- Kliinisistä tutkimuksista tiedottamiseen perustuen potilaan suostumukseen
Tarkempaa tietoa käsittelyn tarkoituksista
Henkilötietoja käsitellään terveydenhuollon palveluiden tarjoamiseksi
- Potilaan tutkimusten ja hoidon järjestämiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen, seurantaan ja valvontaan
- Ajanvarauksien hallintaan
- Palveluiden laskutukseen
- Osana terveydenhuollon palveluiden toteuttamista analysoimme asiakkaan terveyspalveluiden käytön ja hoidon toteuttamisen yhteydessä syntyneitä terveydentilatietoja automatisoidusti terveydenhuollon tarkoituksiin, kuten terveydentilan arvioimiseen (laboratorionäytteiden ja kuvantamisen tallenteiden analysointi lääkinnällisillä laitteilla) ja terveyden edistämiseen (profilointi)
Henkilötietoja käsitellään ammattihenkilöiden toiminnan ja työnlaadun varmistamiseksi
- Potilastietojen ja muiden henkilötietojen käytön ja toimenpiteiden asianmukaisuuden varmistamiseksi
Henkilötietoja käsitellään markkinointitarkoituksiin
- Tuotteiden, etujen, palveluiden ja terveyssisältöjen markkinointiin
- Viestinnän, markkinoinnin ja palveluiden kohdentamiseen mm. segmentoinnin ja profiloinnin perusteella
- Analysointi ja tilastointi markkinoinnin ja palveluiden kehittämistä varten
- Markkinatutkimusten ja mielipidekyselyiden toteuttamiseen
Henkilötietoja käsitellään asiakasyhteydenottojen, palautteiden, virallisten selvityspyyntöjen ja vaaratapahtumien käsittelyyn
- Asiakasyhteydenottojen ja -palautteiden käsittelemiseen
- Potilaslain mukaisten muistutusten ja kanteluiden käsittelyyn
- Muiden virallisten selvityspyyntöjen käsittelemiseen
- Vaaratapahtumailmoitusten käsittelyyn
- Asiakkaiden ja asiakaspalvelun välistä yhteydenpitoa (esim. puheluja) tallennetaan palvelutapahtuman todentamiseksi, asiakaspalveluhenkilöstön palvelun laadun varmistamiseksi, toiminnan kehittämiseksi sekä asianosaisten oikeusturvan varmistamiseksi
Käsiteltävät henkilötietokategoriat
Käsittelemme seuraavia henkilötietoja:
- Perustiedot
- Terveystiedot
- Työkykyyn liittyvät tiedot
- Hyvinvointiin liittyvät tiedot
- Työnantajatiedot
- Ajanvaraustiedot
- Asiakaspalvelutapahtumien tiedot ja tallenteet
- Laskutus- ja maksutiedot
- Asiakasyhteydenottojen, palautteiden, virallisten selvityspyyntöjen ja vaaratapahtumien tiedot
- Muut palveluun liittyvät tiedot
- Tunnistamis- ja varmentamisvälineiden ja -palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Verkkosivujen ja digitaalisten palveluiden käyttöön, verkkokäyttäytymiseen ja analytiikkaan liittyvät tiedot
- Suostumukset, kiellot ja tahdonilmaisut
Tarkempaa tietoa käsiteltävistä henkilötietokategorioista
Perustiedot
- Nimi, henkilötunnus, syntymäaika, yhteystiedot, äidinkieli tai asiointikieli, ammatti sekä muut tunnistetiedot (esim. tarvittaessa passikopio), potilaan ilmoittama lähiomainen tai muu yhteyshenkilö yhteystietoineen, alaikäisen potilaan huoltajat tai muut lailliset edustajat yhteystietoineen, tieto potilaan huollossa olevasta alaikäisestä lapsesta, tieto omaishoitajuudesta, potilaalle määrätty laillinen edustaja yhteystietoineen
Terveystiedot
- Potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan turvaamiseksi tarpeelliset ja riittävät tiedot (esim. potilaskertomustiedot, valokuvat, video- ja äänitallenteet, lähetteet, lausunnot, todistukset sekä lomaketiedot)
- Potilaan toimittamat terveys- ja omahoitotiedot (esim. esitiedot, kyselyvastaukset)
- Laboratorio-, kuvantamis- ja muut tutkimustiedot
- Lääkemääräykset ja niihin liittyvät merkinnät
- Fysioterapiaan liittyvät tiedot
Työkykyyn liittyvät tiedot
- Työkyvyn arviointiin liittyvät tiedot
Hyvinvointiin liittyvät tiedot
- Hyvinvointiin liittyvät tiedot, kuten esimerkiksi kyselyiden vastaukset, seurantatiedot ja analyysit
- Henkilön itsensä tuottamat tai toimittamat mittaustiedot
- Tiedot hyvinvointipalveluiden käytöstä
Ajanvaraustiedot
- Asiakas, päivä, ajankohta, paikka ja kenelle aika on varattu sekä ajanvaraaja ja varaamispäivä
- Ajanvaraushistoria
Asiakaspalvelutapahtumien tiedot ja tallenteet
- Lähilääkäreiden ja asiakkaan välinen yhteydenpito
- Puhelun soittajan puhelinnumero, vastaanottajan tunniste, ajankohta ja puhelutallenne
- Chat-tallenteet
- Keskustelun osapuolet, ajankohta ja keskustelutallenne
Laskutus- ja maksutiedot
- Hoitoa ja muita palveluja koskevat laskutus- ja maksutiedot
- Hoitoon liittyvät maksajatiedot (esim. vakuutusyhtiö- ja vakuutustiedot)
Asiakasyhteydenottojen, palautteiden, virallisten selvityspyyntöjen ja vaaratapahtumien tiedot
- Asiakasyhteydenotto, palaute tai selvityspyyntö ja niihin annetut vastaukset
- Yhteydenoton tai palautteen antajan ilmoittamat yhteystiedot
- Vaaratapahtuman kuvaus ja henkilölle itselleen annettu selvitys
Muut palveluun liittyvät tiedot
- Potilaskertomusmerkinnän tekijän nimi, asema ja merkinnän ajankohta
- Terveyspalvelun järjestämiseksi ja toteuttamiseksi saadut sosiaalihuollon asiakastiedot
- Palveluun liittyvät tyytyväisyystiedot ja kommentit rekisterinpitäjän palveluista
- Toiveisiin ja valintoihin liittyvät tiedot sekä tiedot käyttäjän haluamista palveluista
- Markkinatutkimuksiin ja mielipidekyselyihin annetut vastaukset
- Yhteydenottohistoria
- Kolmannen osapuolen rekistereistä käyttäjän nimenomaisella suostumuksella talletetut tiedot
- Kanta-asiakastiedot
- Asiakkaalle lainattavien tai vuokrattavien lääkinnällisten laitteiden ja tarvikkeiden tiedot
Digitaalisten palveluiden ja verkkosivujen käyttöön, verkkokäyttäytymiseen ja analytiikkaan liittyvät tiedot
- Pääsyoikeus- ja kirjautumistiedot
- IP-osoite ja käyttäjän verkkoyhteyttä koskevat tiedot
- Käyttäjän päätelaitteeseen, selaimeen ja käyttöjärjestelmään liittyvät tiedot
- Istuntotunniste, aikaleimatiedot ja muut vastaavat tiedot
- Sovellusten ja muiden digitaalisten palveluiden käyttö- ja käyttäytymistiedot (esim. lokitiedot, evästeillä ja muilla vastaavilla seurantateknologioilla kerätyt tiedot, verkkoanalytiikan tiedot)
- Istunnon aikainen verkkosivustokäyttäytyminen
Suostumukset, kiellot ja tahdonilmaisut
- Kanta-palvelujen luovutusluvat, suostumukset ja kiellot
- Elinluovutustahto, hoitotahto ja muut potilaan tahdonilmaisut
- Henkilön suostumus- ja kieltotiedot liittyen suoramarkkinointiin sekä henkilötietojen käsittelyyn
Henkilötietojen säilytysajat
Lähilääkärit säilyttää vain Lähilääkäreiden toiminnan ja henkilötietojen käyttötarkoitusten kannalta tarpeellisia tietoja, joiden käsittelylle on lailliset edellytykset. Henkilötietojen säilytysaika määräytyy henkilötiedon käsittelyn tarkoituksen ja/tai henkilötiedon perusteella. Henkilötietojen säilytysaikaan vaikuttaa myös lainsäädännössä asetetut velvoitteet henkilötietojen säilyttämiseen sekä muut säilytysaikaa määrittävät määräajat (esim. kanneaika tai syyteoikeuden vanhentumisaika) erilaisten toimenpiteiden toteuttamiselle.
- Potilastietoja eli potilaan hoitoon liittyviä tietoja säilytetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain mukaisesti pääsääntöisesti 12 vuotta potilaan kuolemasta tai, jos siitä ei ole tietoa, 120 vuotta potilaan syntymästä.
- Asiakaspalvelutapahtumien tallenteita säilytetään lähtökohtaisesti kolme kuukautta.
Lähilääkärit poistaa käyttötarkoitukseen nähden tarpeettomiksi käyneitä henkilötietoja myös asiakassuhteen aikana, mm. markkinoinnin toteuttamiseen ja verkkopalveluiden käyttöön liittyviä henkilötietoja. Käyttötarkoitukseensa tarpeettomaksi muuttuneet tiedot, vanhentuneet tiedot tai tiedot, joiden käsittelylle ei enää muutoin ole perustetta, anonymisoidaan tai tuhotaan turvallisesti.
Tietolähteet
Käsiteltävät henkilötiedot kerätään pääsääntöisesti asiakkaalta itseltään, potilaan huoltajalta tai muulta lailliselta edustajalta. Henkilötietoja kerätään myös tutkimuksen ja hoidon yhteydessä hoitohenkilökunnalta sekä terveydenhuollon lääkinnällisten laitteiden ja ohjelmistojen avulla.
Terveydenhuollon palvelunantaja voi saada potilasta koskevia muiden terveydenhuollon palvelunantajien potilastietoja sekä sosiaalihuollon asiakastietoja Kanta-palveluiden kautta potilaan luovutusluvan (suostumuksen) ja kieltojen mukaisesti terveyspalvelun järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. Terveydenhuollon palvelunantajien potilastietoja voi saada vastaavasti myös yhteisen tietojärjestelmän kautta. Luovutuslupia (suostumuksia) ja kieltoja voi hallinnoida Kelan OmaKanta -palvelun (www.kanta.fi/omakanta) tai terveydenhuollon palvelunantajan kautta. Jos potilaalla ei ole muistisairauden, mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai vastaavan syyn takia edellytyksiä arvioida luovutusluvan merkitystä eikä hänellä ole laillista edustajaa, taikka jos luovutuslupaa ei voida saada potilaan tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi, terveydenhuollon palvelunantaja voi saada muiden terveydenhuollon palvelunantajien välttämättömiä potilastietoja potilaan välttämättömän terveyspalvelun järjestämiseksi tai toteuttamiseksi ilman potilaan antamaa luovutuslupaa.
Asiakkaan perustietoja voidaan päivittää Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä.
Henkilötietoja saadaan myös toisilta terveydenhuollon palvelunantajilta potilaan suostumuksella tai lakiin perustuen.
Tietyissä tilanteissa tietoja saadaan myös vakuutusyhtiöistä tai työeläkeyhtiöistä.
Henkilötietojen käsittely ja luovutus
Suomen Lähilääkärit Oy:n potilasrekisteri on yhteiskäytössä Lähilääkäreiden ja siellä toimivien eri palvelunantajien kesken, jotka toimivat itsenäisinä ammatinharjoittajina tai erillisten yritysten kautta. Potilas voi antaa suostumuksensa potilastietojensa luovuttamiseen Lähilääkäreissä toimivien, potilaan hoitoon osallistuvien terveydenhuollon palvelunantajien välillä.
Henkilötietojen käsittelyä ulkoistetaan konserniyhtiöille ja/tai ulkopuolisille palveluntarjoajille, jotka käsittelevät henkilötietoja Lähilääkäreiden lukuun. Henkilötietoja voidaan siirtää EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle lainsäädännön sallimissa rajoissa. Tällöin siirto tapahtuu käyttäen Euroopan komission tietosuojaa koskevia vakiolausekkeita tai muuta tietosuojalansäädännön sallimaa siirtomekanismia. Kuitenkin esimerkiksi Lähilääkäreiden käyttämät potilastietojärjestelmät sijaitsevat EU-/ETA-alueella.
Henkilötietoja luovutetaan tietyissä tilanteissa itsenäisinä rekisterinpitäjinä toimiville palveluntarjoajille, kuten maksu-, rahoitus- tai perintäpalveluiden tuottajille (esim. Walley, MobilePay, ePassi, Smartum Pay, Santander Consumer Finance, RopoCapital) sekä kuljetus- ja lähettipalveluiden tuottajille.
Henkilötietoja luovutetaan lakiin tai asiakkaan suostumukseen perustuen seuraaville tahoille:
Kelan Kanta-palvelut
- Potilastietoja tallennetaan lakisääteisesti Kansaneläkelaitoksen (Kela) ylläpitämiin valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin, kuten asiakastietovarantoon.
- Tiedonhallintapalvelu koostaa potilasasiakirjoista terveydenhuollon toteuttamisen kannalta keskeiset ajantasaiset potilastiedot ja tuottaa niistä yhteenvetoja potilaan hoidon toteuttamista varten. Kela ja terveydenhuollon palvelunantaja toimivat tiedonhallintapalvelun yhteisrekisterinpitäjinä. Kela toimii lakisääteisesti rekisteröityjen yhteyspisteenä vastaten tiedonhallintapalveluun tallennettujen tietojen luovuttamisesta. Lisätietoja tiedonhallintapalvelun yhteisrekisteristä: www.kanta.fi/tietosuojaselosteet
- Tahdonilmaisupalveluun tallennetaan tieto rekisteröidylle annetusta, Kanta-palveluja koskevasta informoinnista, rekisteröidyn antamista tietojen luovutusta koskevista luovutusluvista, suostumuksista ja kielloista sekä tahdonilmaisuista (esim. hoitotahto, elinluovutustahto). Kela ja terveydenhuollon palvelunantaja toimivat tahdonilmaisupalvelun yhteisrekisterinpitäjinä. Kela toimii lakisääteisesti rekisteröityjen yhteyspisteenä vastaten tahdonilmaisupalveluun tallennettujen tietojen luovuttamisesta. Lisätietoja tahdonilmaisupalvelun yhteisrekisteristä: www. kanta.fi/tietosuojaselosteet
- Reseptikeskukseen tallennetaan sähköiset lääkemääräykset ja mahdollisesti myös terveydenhuollon palvelunantajan potilaalle luovuttamia lääkkeitä koskevat tiedot. Reseptikeskus on yhteisrekisteri, jonka rekisterinpitäjinä toimivat Kela, apteekit, sähköisiä lääkemääräyksiä laativat palvelunantajat ja itsenäiset lääkkeen määrääjät. Kela toimii lakisääteisesti rekisteröityjen yhteyspisteenä. Lisätietoja Reseptikeskuksen yhteisrekisteristä: www. kanta.fi/tietosuojaselosteet
Toinen terveydenhuollon palvelunantaja
- Terveyspalvelun järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tarpeellisia tietoja voidaan luovuttaa toiselle terveydenhuollon palvelunantajalle potilaan antaman suostumuksen taikka Kanta-palvelujen luovutusluvan ja kieltojen mukaisesti.
- Terveyspalvelun järjestämiseksi tai toteuttamiseksi välttämättömiä tietoja voidaan luovuttaa terveydenhuollon palvelunantajalle, jos potilaalla ei ole muistisairauden, mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai vastaavan syyn vuoksi edellytyksiä arvioida annettavan Kanta-palvelujen luovutusluvan merkitystä eikä hänellä ole laillista edustajaa, taikka jos luovutuslupaa ei voida saada potilaan tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi.
Kela
- Terveydenhuollon palveluja koskevaan maksuun liittyviä tarpeellisia tietoja hoitokäynnillä tehdyistä Kela-korvattavista toimenpiteistä ja lähetteistä luovutetaan Kansaneläkelaitokselle (Kela), jos asiakas haluaa Lähilääkäreiden hakevan Kela-korvausta puolestaan.
Vakuutusyhtiöt
- Lakisääteisten vakuutusten osalta tarpeellisia tietoja luovutetaan vakuutusyhtiöille lakiin perustuen ilman suostumusta.
- Vapaaehtoisten vakuutusten osalta tarpeellisia tietoja luovutetaan potilaan suostumuksen perusteella.
Viranomaiset ja yhteisöt
- Viranomaisille tai yhteisöille, joilla on lakiin perustuva tiedonsaantioikeus, tietoja luovutetaan kirjallisen ja yksilöidyn pyynnön perusteella asian vaatimassa muodossa ja laajuudessa, tai asiakkaan suostumuksen perusteella.
Potilaan lähiomaiset
- Jos täysi-ikäinen potilas ei mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai muun syyn vuoksi pysty päättämään hoidostaan, potilaan laillisella edustajalla, lähiomaisella tai muulla läheisellä on oikeus saada tärkeästä hoitopäätöksestä kuulemista ja suostumuksen antamista varten tarpeelliset tiedot potilaan terveydentilasta.
- Potilaan ollessa tajuttomana tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi hoidettavana olevan potilaan tietoja voidaan luovuttaa lähiomaiselle tai muulle hänen läheiselleen, jollei ole syytä olettaa, että potilas on kieltänyt tietojen luovutuksen.
Tutkimusorganisaatiot
- Potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja voidaan luovuttaa tutkimusorganisaatioille asiakkaan antaman suostumuksen perusteella lainsäädännön mukaisesti.
Kuolemantapauksissa salassapitovelvoite ja yksityisyyden suojan tarve jatkuu, joten tietoja ei voida luovuttaa ilman laissa määriteltyä perustetta.
Tartuntatautilain perusteella voidaan luovuttaa epidemian havaitsemiseen, syyn selvittämiseen ja tartunnan jäljittämiseen tarvittavat tiedot Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle sekä hyvinvointialueelle/ HUS-yhtymälle.
Rekisteröidyn oikeudet
Oikeus saada tutustua henkilötietoihin
- Rekisteröidyllä on oikeus saada tietää, käsitelläänkö hänen henkilötietojaan ja tutustua itseään koskeviin tietoihin.
- Rekisteröity voi tarkastella ja tutustua tietoihinsa OmaKanta -palvelussa (www.kanta.fi/omakanta). Lisäksi rekisteröity voi tehdä henkilötietojen tarkastuspyynnön.
Oikeus tietojen oikaisemiseen
- Rekisteröidyllä on oikeus pyytää virheellisten ja puutteellisten tietojen oikaisua.
Oikeus tietojen poistamiseen
- Rekisteröidyllä on oikeus pyytää henkilötietojen poistoa. Poistopyyntöjä toteutetaan lainsäädännön mahdollistamissa rajoissa. Terveydentilaa koskevien tietojen osalta Lähilääkäreillä on lakisääteinen velvoite säilyttää tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain mukaisesti.
Oikeus käsittelyn vastustamiseen tai rajoittamiseen
- Rekisteröidyllä on tietyissä tilanteissa oikeus henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseensa liittyvällä perusteella milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä.
- Rekisteröidyllä on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista. Esimerkiksi mikäli rekisteröity kiistää henkilötietojensa paikkansapitävyyden, henkilötietojen käsittelyä rajoitetaan selvityksen ajaksi. Rekisteröidyn pyynnöstä on oikeus kieltäytyä, jos henkilötietojen käsittelyn rajoittamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle tai hoidolle taikka rekisteröidyn tai jonkun muun oikeuksille.
Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
- Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen siirtoa järjestelmästä toiseen, jos tiedot ovat rekisteröidyn itse toimittamia ja henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen tai sopimukseen. Potilastietojen osalta siirto-oikeus ei ole sovellettavissa.
Oikeus olla joutumatta automaattisen päätöksenteon kohteeksi
- Rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn, kuten profilointiin, ja jolla on häntä koskevia oikeusvaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla tavalla merkittävästi. Kieltoon on kuitenkin poikkeuksia.
Suostumuksen peruuttaminen
- Kun henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen, rekisteröity voi peruuttaa antamansa suostumuksen milloin tahansa. Suostumuksen voi peruuttaa suostumukseen perustuvassa palvelussa ohjeistetulla tavalla tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.
Oikeus saattaa asia valvontaviranomaisen käsiteltäväksi
- Rekisteröidyllä on oikeus saattaa asia valvontaviranomaisen (Suomessa tietosuojavaltuutettu) käsiteltäväksi, mikäli rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoja tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta: www.tietosuoja.fi.
Rekisteröityjen oikeuksia koskevat pyynnöt tulee tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti, asioiden Lähilääkäreiden toimipaikassa. Pyynnön jättämisen yhteydessä rekisteröidyn henkilöllisyys varmennetaan luotettavalla tavalla. Lähilääkäreiden toimipaikassa tämä tehdään virallisesta henkilöllisyystodistuksesta. Tällä tavoin varmistetaan henkilötietojen luottamuksellisuutta ja asianmukaista käsittelyä.
Henkilötietojen suojaus
Lähilääkärit käyttää asianmukaisia fyysisiä, teknisiä ja hallinnollisia suojakeinoja tietojen suojaamiseksi väärinkäytöksiltä. Tällaisia keinoja ovat muun muassa tietoverkkoliikenteen kontrollointi ja suodattaminen, salaustekniikoiden ja turvallisten laitetilojen käyttö, asianmukaiset lukitusjärjestelyt ja kulunvalvonta, hallittu käyttöoikeuksien myöntäminen ja niiden käytön valvonta, henkilötietojen käsittelyyn osallistuvan henkilöstön ohjeistaminen sekä palvelujemme suunnittelussa, toteuttamisessa ja ylläpidossa tapahtuva riskienhallinta. Lähilääkärit valitsee käyttämänsä alihankkijat huolellisesti ja huolehtii sopimus- ja muilla järjestelyillä siitä, että tietoja käsitellään myös niiden toimesta lainsäädännön ja hyvän tietosuojakäytännön mukaan.