Reseptin uusiminen tulee ajankohtaiseksi, kun sinulle määrätty lääke on loppumassa tai resepti on vanhentumassa.
Tai puhelimitse
Resepti voidaan uusia, kun sen määräämisestä tai viimeisimmästä uusimisesta on kulunut alle 16 kuukautta. Usein resepti uusitaan vastaanottokäynnin, esimerkiksi vuosi- tai kontrollikäynnin yhteydessä. Lääkärin kanssa on hyvä sopia uusimiskäytännöt jo hoidon alussa.
Reseptin uusimisen tekee yleislääkäri. Uusimispyynnön voi tehdä lääkärin vastaanotolla tai puhelimitse, jos lääkitys on ennestään tuttu asiakkaalle ja turvallinen jatkaa. Lääkäri arvioi aina tapauskohtaisesti, voidaanko resepti uusia ilman vastaanottokäyntiä. Tarvittaessa lääkäri voi pyytää sinut kontrollikäynnille tai tutkimuksiin ennen uusimista, jotta lääkityksen turvallisuus voidaan varmistaa. Jos olet uusi asiakas, resepti uusitaan yleensä lähivastaanotolla, jotta lääkäri voi arvioida tilanteesi ja lääkityksen sopivuuden. Puhelimitse voidaan uusia tavanomaisia lääkkeitä, jos olet entuudestaan tuttu potilas.
Resepti laaditaan sähköisenä ja tallennetaan Kanta-palvelun reseptikeskukseen, jossa se näkyy heti ja lääke on noudettavissa mistä tahansa apteekista. Kun resepti on uusittu saat siitä tiedon suoraan Omakanta-palveluun.
Kaikkia lääkkeitä ei voida uusia etänä tai sähköisesti. Esimerkiksi PKV-lääkkeitä (keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, kuten unilääkkeet, rauhoittavat lääkkeet ja vahvat kipulääkkeet) sekä antibioottireseptejä ei uusita ilman lääkärin tekemää arviota.