Patient instructions

Sujuva asiointi on Lähilääkäreille tärkeä arvo ja asiakaslupaus.

Tälle sivulle olemme koonneet tietoja asioinnin eri vaiheista. Voit myös aina soittaa toimipisteisiimme, jos tarvitset apua asiointiin.

Ajan varaaminen

Voit varata ajan verkkoajanvarauksemme kautta tai soittamalla suoraan toimipisteisiimme. Toimipisteiden puhelinnumerot ja aukioloajat löydät Toimipisteet -sivulta. Vastaamme puheluihin aukioloaikojemme puitteissa.

Sekä verkkoajanvarauksessa että puhelimitse voit varata ajan yleislääkärin vastaanotolle toimipisteisiimme, yleislääkärin puhelinvastaanotolle, sairaanhoitajan vastaanotolle ja laboratorion näytteenottoon. Laboratorion näytteenottoon voit saapua myös ilman ajanvarausta.

Huomioithan asiantuntijoidemme ohjeet aikojen varauksiin liittyen. Esimerkiksi laajat ajokorttitodistukset ja muut lääkärinlausunnot, toimenpiteet ja monien asioiden käsittely samalla vastaanotolla vaativat vähintään 30 minuutin pituisen vastaanoton. Pidemmän vastaanottoajan varaamisen voit tehdä joko varaamalla kaksi peräkkäistä aikaa verkkoajanvarauksesta tai soittamalla meille.

Mikäli haluat varata ajan alaikäiselle, jolla ei ole omia verkkopankkitunnuksia, ajan varaaminen onnistuu puhelimitse.

Jos sinulla on vaikeuksia löytää sopivaa aikaa tai sinulla on muuta kysyttävää, voit aina soittaa meille!

Vahvistetusta ajanvarauksesta saat tekstiviestin. Saat myös vahvistussähköpostin, mikäli olet varannut ajan nettiajanvarauksen kautta ja antanut sähköpostiosoitteesi varauksen yhteydessä.

Ajan peruminen

Jos olet varannut ajan nettiajanvarauksen kautta ja olet antanut sähköpostiosoitteesi varauksen yhteydessä, voit perua ajan nettiajanvarauksemme kautta sähköpostiisi saamalla varaustunnuksella. Mikäli olet varannut ajan puhelimitse, voit peruuttaa ajan soittamalla meille.

Huomioithan, että voit siirtää varaamaasi aikaa tai peruuttaa ajanvarauksen veloituksetta, kun teet sen viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Myöhemmin tehdystä peruutuksesta tai kokonaan peruuttamattomasta ajasta varaamme oikeuden veloittaa varatun palvelun täyden hinnan.

Vastaanotolle valmistautuminen

Ajanvarauksesi lähestyessä saat meiltä tekstiviestimuistutuksen edeltävänä päivänä ja tuntia ennen vastaanottoa.

Ennen vastaanottoa on hyvä varmistaa, että vastaanotolla on käytettävissä tarvittava tieto. Ilman lupaasi lääkäri ei näe Kanta.fi -palvelun tietojasi. Kannassa näkyvät aiemmat terveystiedot ovat usein välttämättömiä, jotta hoito voidaan toteuttaa turvallisesti ja sujuvasti. Anna lupa etukäteen Kanta.fi:ssä, jos haluat että lääkäri näkee tietojasi.

Tuo vastaanotolle mukanasi:

  • kuvallinen henkilöllisyystodistus (ajokortti, passi, henkilökortti tai kuvallinen Kela-kortti)
  • ajantasainen lääkelistasi
  • tarvittaessa tietoja aiemmista tutkimuksista ja hoidoista
  • kasvomaski, mikäli sinulla on hengitystieinfektion oireita

Toimipisteeseen saapuminen ja ilmoittautuminen

Varaathan riittävästi aikaa vastaanotolle saapumiseen. Saapumisohjeet löydät Toimipisteet -sivulta. Huomioithan, ettet välttämättä pysty pysäköimään sisäänkäynnin välittömään läheisyyteen kaikissa toimipisteissämme, esimerkiksi kauppakeskuksissa.

Saat tekstiviestin noin 15 minuuttia ennen ajanvaraustasi. Vastaamalla tekstiviestiin voit ilmoittautua vastaanotolle. Ilmoittauduthan vasta, kun olet saapunut toimipisteeseen.

Hinnasto ja maksaminen

Ajantasaiset hinnat löydät Hinnasto -sivulta. Meillä tavanomainen lääkärin 20 minuutin vastaanotto ja ajokorttitodistukset ovat saman hintaisia kaikilla asiantuntijoilla. Muiden lausuntojen ja toimenpiteiden hinnat määräytyvät lääkärin ajankäytön perusteella. Vastaanotolla annetuista lääkeaineista veloitetaan erikseen. Halutessasi voit kysyä hinta-arviota etukäteen soittamalla meille.

Saat vastaanotolla laskun, jonka voit maksaa toimipisteessä. Huomioithan, että emme ota vastaan käteistä. Maksuvälineinä käyvät pankki- ja luottokortit. Tarvittaessa voit maksaa laskun myös oman verkkopankkisi kautta.

Vastaanoton jälkeen

On tärkeää, että vastaanotolta lähtiessä tiedät, mitä seuraavaksi tapahtuu. Sinut saatetaan ohjata laboratorioon tai muihin jatkotutkimuksiin. Näet laboratoriotutkimusten tulokset kätevästi OmaKannan kautta. Vastaanotolla sovitte lääkärin kanssa mahdollisista kontrollikäynneistä ja puheluista.

Jos jokin on jäänyt epäselväksi vastaanotolla, tai ilmaantuu vastaanotolla annettuun tai aloitettuun hoitoon liittyviä ongelmia, voit olla yhteydessä toimipisteeseen puhelimitse. Hoitaja varaa tarvittaessa soittoajan sinua hoitaneelle lääkärille.